måndag 21 januari 2013

Svensk Historia

Det råkade bli nästa volym i bokhyllan som föll i fokus, skriven under 60-talet av Alf Henrikson. Han har ett lätt anslag i berättandet med div egna kommentarer till både de historiska händelserna och till tidigare berättare med urkunder.
Frågan kommer i mig, om det är här som Jan Guillou fått inspiration till sitt skrivsätt i Arn och skruvat humorn ännu några hack?
Jag undrar just om A H tolkningar står sig även idag?

På väg in i min hand är en bok skriven av Philip Ther, Redrawing Nations. Den hittade jag via ett kryss i NT och handlingen är en beskrivning av händelser närmast efter andra världskrigets slut, då vinnarmakterna delar bytet och ritar gränser samtidigt som 37 miljoner tvångsvis omflyttas emellan de olika länderna under lupp.
Författaren till boken sitter i Wien på univesitetet där och boken hittade jag som litteratur på USAs universitet. Ska bli intressant att se om boken når mig från overdär, pengarna har dom i alla fall dragit!? Beställningen gjorde jag via internet, och, hör och häpna, idag kom ett brev med orderbekräftelsen!

I väntan på sjögung vaggar jag mig fram i skidspåret. Efter en månad med influensa i soffgropen, så har jag lagt en perfekt grund för att nå en konditionsförbättring med varje ny tur i skidspåret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar