En punkt kvar just nu på listan - återmontage av reparerad VHF. Den har faktiskt inte varit riktigt som den beskrivs i spec:en. Kanske var det ombyggnaden till att ge AIS signal ut ur burken som tillförde något mystiskt i funktionaliteten.
Förutom att vara programmerad med ATIS, så hoppas jag den ska kunna ta emot DSC, inte bara sända, och att den sk HAIL-funktionen är ok - HAIL-funktion betyder att däckshögtalaren fungerar både som mikrofon och högtalare - en magisk box !!
Hur kommer NMEA mulitplexern in i bilden då? Jo, här hämtar och lämnar alla NMEA0183 pratande burkar info, så även VHFn som ger DSC och hämtar GPS data.
Seatalk bus är mycket enklare - klipp kabeln och snurra ihop sladdar med samma färg, sen gör burkarna upp om vem som ska prata i mun på vem och alla förstår och lyssnar.
NMEA2000 lär var något liknande men, måste man verkligen köpa alla dyra termineringar och pilledutter som säljarna räknar upp i sina NMEA2000 listor?? Vad händer om man klipper och gör som i gamla Seatalk:en?
Men först måste VHFn komma åter från SRS i Karlstad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar