Dagen började med ett misslyckat försök att få kontakt med Nrk ringen på 40 m.
Direkt därefter så bar det av till Holtenau inslussningen i Kielkanalen. Det råder lite olika bud om vad man ska och inte ska göra för att få komma in och för att få Hafenmeister att trycka på rätt knappar.
I vilket fall, skippa att läsa alla anvisningar och artiklar i div tidningar. Prata med lokala införstådda personer, tex nån holländare som pratar svenska, då får du råd som är rätt och leder till ett lyft om nån dm från Östersjön till Kielkanalnivå. Vi bad om "old lock" och så fick det bli.
Sen är det bara att gasa på och hålla till höger.
Fast , vad betyder alla blinkande lampor på kanalsidorna?
Vi letar i Cevni men hittar inte rätt symbolblinkbild, kanske gäller det inte oss leasure yachtare?!
Solen värmer och det blir hittills varmaste dagen, med tom en period i bara shorts för dom modigaste.
Rendsburg är en liten trevlig stad, ett besök kan rekommenderas,. Vi stannar här för natten.
Dagens största fartyg var på över 400 m. När vi mötte det med största djupgåendet fick vi först åka backa utför, för att sen gå in i backa uppför, och slutligen känna av suget in bakom fartyget. Det hela var väl ganska så lugnt, men nu var det väl inte dom största som går här.
I morgon väntar ytterligare 6 tim kanal och sen bunkring i Brunnsbyttel, före utfärd till tidvatten och Elbes strömmar, som ska föra oss till Cuxhafen. När? Ja det får vädret avgöra.
Blir så glad när jag läser om er seglats! Tänk att ni är på väg!
SvaraRadera/Tobias
Hej på er,
SvaraRaderahoppas allt är bra - humöret verkar i alla fall vara på topp och vädret ser ut att arta sig väl!Följer er resa med stort intresse
/Kram Lena