Det var nu eller vänta några dagar pga väder o vindriktningar.
Prognos, som är såå viktigt, sade 5 m/s V vridande mot N avtagande. Tidvattnet i Elbe styr def starttid från Cuxhaven och det pekade på avgång vid kl 1100. Vi satte storen i hamnen och 1030 gick vi ut för dom 66 NM som det sagts skulle vara till Norderney, en ö bland dom östra Frisiska öarna. Ström med och vind emot även denna dag men halva värden mot gårdagen, ändå byggs sjöarna upp och det blir skumpigt ombord. Men det har sagts oss att efter 7 NM så kan man falla av, fast det visar sig vara dubbla sträckan. Jo, jag vet vi ska kolla allt själva, men den detaljen förblev okollad.
När vi väl kommit runt udden vid Cuxhaven kunde vi sätta även fock och gick snart med fullt ställ, och motorstöd, för nu hade strömmen vänt emot, om än svag.
Solen kom fram och det blev klar himmel, men tusan så kallt, 13 C i vattnet. Är det is eller salt som syns på däcket?
Inseglingen till Norderney sker i en liten ränna, oklart om naturlig pga strömmar eller grävd, men där finns ingen plats att svaja runt för att ta ner segel, så det gör vi före första prick. Prickarna flyttas efter hur sandreven vandrar, men den här dagen tycks dom ligga något efter. Det är högsta flod och vi går mellan grön och röd, då djupet går ner till 4.0 m. Enl sjökortet ska de här prickarna stå på helt annat ställe, men vi går givet på verkligheten, dvs där prickarna står. Även det visar sig fel här. Om spring och ebb hade vi suttit fast på 1.2 m djup, minus sjö om 1.5 m! vad blir kvar? Jo, ett djup om minus 0.3 m och Aquila vill ha minst 1.7 m. Du anar känslan vi hade då!?
Udden in till hamnen gör vi i motström 2 knop då vi kommer in nån timme efter flod dit in.
Efter 66 loggade Nm och 11 timmar så är vi förtöjda längst in i hamnen och vederbörligen välkomnade av en lätt rödbrusig herre, som förklarar att vi skakat om hela hamnen genom att gå in för snabbt och göra sjö. Han hade nog ingen bra dag! Sjö från Aquila i 3 knop!!??
I morgon är det inre tjänst och ö-upptäckarinsatser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar