onsdag 20 juni 2012

20/6 Groeningen - Zoutkamp

Groeningen gick vi idag rakt igenom, tvärs igenom city i en liten konvoj på fyra båtar. Det flöt på bra och på köpet så får man en inblick i hur stan ser ut i sina olika kvarter och stadsdelar. Många flytbostäder och ännu flera bopråmar, allt i varierande skick och standard, från högsta lyx till, ja ni kan förstå. Groeningen bjuder på en mycket varierad arkitektur, som vi både tycker om och ibland mest tycker om.

Vi kör vidare på kanalerna och även idag har det mestadels varit sol, fast kall vind från havet. Distansen blev idag bara 18.5 NM, men så är det i kanaler med broar pråmar o slussar, det tar sin tid. O vi har det bra där vi går står o sitter ombord på Aquila. Lunch åt vi förtöjda vid en liten konstgjord ö med div turistförströelser.

Nu har jag bytt olja och filter, dvs sen starten för en månad sen, den 20 maj, så har vi gått motor i 100 timmar. I går köpte jag ett par extra motoroljefilter, så nu tror jag denna säsong ska gå att klara med det jag har med mig.

Zoutkamp har nog inte många hört talas om eller sett. En liten by med väldigt rar hamn där vi nu ligger. Kanaler går kors och tvärs och det finns tre småbåtshamnar här. Detta är första tankstället sen Delfzijl där vi slussade in, alltså mer än 50 NM bort. I fortsättningen sägs tappställena komma tätare. Vi får väl se. I morgon siktar vi på Dokkum alt Leuwaarden som mål, men det blir vad det blir och vi hittar en nattförtöjning där, helt säkert.

Den som inte får tiden att gå och är trött på deckare kan alltid försöka sig på att aktivera det fria WiFi nätet i hamnen. Då är garanterat den kvällen till ända. Repeatern är bra då nätet är helt fritt och oskyddat, men hittills har jag inte fått igång en krypterad WiFi, trots tillgång till nycklarna!
Vad gör man?
Läser ännu mera deckare och tänker att det är bra att kortvågsradion finns ombord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar