måndag 12 augusti 2013

12/8 Sista veckan i Ystad, sen norrut

Prognosen lovar mycket vind i veckan och det gör det lugnt att ligga kvar. Inte lugnt i hamnen men i sinnet. Jag menar hur vore det om prognosen vore toppen och vi skulle ligga o invänta "rätt" avseglardag??!!

Avsegling preliminärt planerad till lördag den 17/8. Vädret avgör, som alltid.

I lördags var det prognos 7 m/s och ökande till 11. När jag ätit frukost, köpt dagens brödbulle och kardemummaknyte, så upptäckte jag att det var vindstilla, inte alls några 7 m/s. Beslut på momangen om toskfiska. Nya favoritplatsen ligger bara 3 NM ut från hamnen och dom var på hugget. Tre stycken på 1 kg övriga något mindre. På 2.5 tim var vi tillbaka i hamnen med 8 torskar i hinken, fileat 2 kg netto. Mums med nyfångad stekt torsk!

Idag blev det ännu en tur ut till Fyledalen, som låg helt lugn och fri från något synligt djur när jag kom. Innan jag åkte iväg hade jag sett kronhjortshind, en dovhind med kalv helt nära och en flock dovhjortar om c:a 20 djur gående betande. Dessutom glador och någon annan rovfågel.

Precis när jag skulle åka kom tyskar dit och jag ville visa dom dovhjortarna, förklarade och pekade ut riktningen. Nej sa dom, det är kor som går där och betar. Titta nedanför korna. Ja, där är dom!

Ystad fiskrökeri kan vi rekommendera efter att ha ätit deras rökta lax i helgen.

Dagens dusch innebar även rapport från seglarna som gått från Rygen hit idag med maxvind 16 m/s och 4 m vågor. Dom hade förlorat sin livflotte, när båten skar i en våg, slog i aktern där flotten hängde, och fästet gav upp. 55 Nm på 7 timmar med en 40 fotare, helt ok eller hur? Eller??!!

Nästa begivenhet är Tattoo på onsdag. Må det bli lämpligt väder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar