söndag 18 augusti 2013

18/8 Simrishamn - Utklippan

Hanö eller Utklippan, det var frågan?!
Klockan 0500 kollar jag väder, blött grått och dålig sikt, vinden står på. Ska vi verkligen satsa på Utklippan idag - nej, inte med risk för byvind 11 m/s. Tillbaka och skönt är det under täcket.

Därmed blir det "vanlig" rutin, upp kl 0730, frukost till väderrapporten kl strax före 0800. En tur till bagaren och så allt vandrande i Sirmishamns hamn, först toa i ena ändan, hamnens alltså, och så till andra ändan, fortfarande hamnens, och där ligger hamnkontoret med automaten som tar tillbak Tallykortet och återbetalar panten om 50,-.

Kl 0900 är det klart för avfärd med dagens mål Hanö.
Jag sätter segel i hamnen och hinner precis klart innan Allinge-färjan ankommer. Vi möts strax utanför hamnen. Jag lägger kurs mot Hanö och konstaterar att det blir en platt slör. Efter nån stund gör jag ett försök med att gå in på kurs mot Utklippan. Strax är beslutet taget att gå mot Utklippan istället, då plottern säger att det kommer att ta en timme mindre att avverka dom 52Nm till Utklippan än dom 30 till Hanö, pga bättre vindvinkel och därmed mera fart i båten.

I stort håller strategin, men med vissa variationer på vindriktning såväl som styrka. Noterad stabil toppfart 7.6 knop då med vinden in tvärs. Ett skäl att gå mot Utklippan var också att i Hanö skulle det bli regn. Då vi är 3 Nm utanför Utklippans hamn så kommer dom hittills svarataste molnen för denna dag och det är givet att regnet snart ska vara över oss. Med bra motor tryck så kan jag ta ner storen flygande, dvs med vinden in slörvis, genom att dra in akterliket i båten, då faller storseglet. JAg slipper alltså gå upp mot den tilltagande vinden, vilket känns bra och spar tid i kapplöpningen med regnet.

I hamnen står två gentlemen och hjälper med tampen i land. Vi hinner nästan klart innan regnet är över oss.

Idag körde jag marina kortvåg på full effekt och det gick så bra, inge störningar i radion av Seatalk-bussen, eller i övrigt. Nya plottern håller desutom kurs under sändningar, vilket inte gamla gjorde.
Efter kortvågspratet konstaterade jag att waypointen hade försvunnit från plottern, men turligt hade autopiloten gått in i automod och därmed fortsatt på rätt kurs. Bara att lägga ut waypointen igen!
Värre kanske att värmaren tror att det är frost i ruffen och drar på full effekt. Fortsätting följer troligen på den nöten?!

Nyss kom hamnkaptenen förbi här och fick betalt. Han håller ut augusti ut, säger han, och att han har drivit anläggningen med krog o hamn själv sen början av juni då han fick kontraktet.

I morgon är målet Kristianopel, undrar om det håller ända dit?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar