torsdag 22 augusti 2013

22/8 Byxelkrok - Idö

Natten blev blåsig och kl 0500 fick jag ge mig ut med ännu en tamp, med gummidämpare i, för att slippa dom tvära rycken. Vinden skulle mojna enligt prognosen och det gjorde den också. Vi kunde kasta loss för att gå ut med kurs direkt mot Idö angöring, givet motorstöd och storseglet satt. Vindvinkeln var för snäv för att kunna sätta focken. Vinden fortsatte avta och vred plötsligt från NNV till NNO. Med vridningen kom också en ökande vind och sjön växte. Vi låg då i höjd med insegling N om Kråkelund och tvärvände in den leden för att slippa sjön mot som tog ner farten. Allt dokumenterat av Marine Traffic.

På så sätt kunde vi bekymmerslöst fortsätta färden mot Idö gamla lotshamn, där vi nu ligger. Nyss fick vi sällskap av en andra båt, annars är allt stängt, dvs restauranten.
Idag duschade jag med öppen dörr högt uppe på klippan med utsikt vida omkring. Dessförinnan hade jag rakat mig, också med dörren öppen. Sällan har jag sett bättre bakgrund i rakspegeln än den vy jag fick över öarna och havet utanför Idö. Bara det värt hamnavgiften!

I morgon ska vi ta oss förbi Storkläppen och vidare till Stugviken på St Ålö, S:t Annakretsens utsjöhamn, om vädret vill!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar