fredag 16 maj 2014

16/5 St Ålö - Visby

Idag vaknade jag till gökotta i Stugviken och den klara himlen skvallrade om att det skulle bli en bra dag på sjön. Klockan stod på väckning kl 0530, men då hade jag redan ätit och gjort allt klart i ruffen. Innan vädret vid 0555 hade jag tagit bort kapellet för storen och allt var klart för att hissa. Vädermannen meddelade växlande 2-7 m/s fr mellersta Östersjön. Jag ville ha SV 5-7 m/s.
Vid bojen där jag legat på svaj, hissade jag storen och släppte tampen från bojen. Den första en och en halvtimman fick jag gå för motor, men sen hade solen satt fart på vinden, som drev mig ända till Visby. Inledningsvis fick jag rida på gammal sjö, men snart la sig sjön och blev platt. Det gjorde att den svaga vinden som varierade mellan 3-6 m/s från SSV - SV, ändå fick fart på Aquila. Det gällde bara att öppna upp i de svaga vindarna. På 11 timmar var jag i Visby hamn och där mötte jag värmen.
Efter en del letande hittade jag en brygga med el i uttagen, och nu ligger jag inkopplad i sällskap av två tyskar, en fransman och ännu en svensk.
Det känns som det ska bli skönt att få krypa ner efter en sådan toppendag ombord p Aquila, men först kvällsandakt i väntan på sena vädret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar