söndag 25 maj 2014

25/5 Kalmar - Kristianopel

Idag blev det många beslut tagna. Inget särskilt bra, men fullt förståeligt, enligt min egen mening!
Först bestämde jag mig för att ligga kvar, sen då jag känt den stadiga västan bestämde jag att gå till Grönhögen på Öland. Efter att ha handlat och seglat i en och enhalv timme blev det vindvrid till S, dvs Grönhögen inget bra mål om jag ville segla. Vid en snabb kontroll såg jag att från Grönhögen skulle jag ha 10 NM längre till fortsatta mål. Då jag i vilket fall fick köra motor la jag nu kurs mot kära gamla Kristianopel. Vinden ökade precis som prognosen sa, och den fortsatte öka förbi prognosen. Stadigt på 10 m/s och topp 11. Det blir gropigt då i Kalmarsund och vi hoppade oss fram mot sjön.
Väl inne i hamnen kan man inte förstå att det blåser alls ute i sundet.
Tyvärr ser det just nu ut som jag får överge tanken om Utklippan då vindarna inte är gynnsamma att gå ut om ön utan istället kommer det troligen att bli inre led i Blekinges skärgård under Senoren bron och genom Hasslö bron. Måste kolla om den är i funktion och öppnar.
Idag har jag lekt detektiv!
En övergiven bilnyckel låg på en parkbänk. Den bar jag till caféet som finns i hamnen. En minut senare kom jag på att vi måste spåra ägaren som ju inte visste var hene eller hena(man hänger med, eller..) hade tappat nyckeln. I sällskap med ett ungt biträde från caféet gav jag  mig ut på sakletning. Vi tryckte och letade på parkeringarna och fick napp. Ställde oss att skriva en lapp, när ägaren kom. Gissa om dom blev glada!
Biträdet och jag kom överens om att vi idag kunde kosta på oss ett bus och ändå ligga på plus med en så god gärning i botten. Kan kanske bli två extra Riesen-kolor för min del!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar