tisdag 20 maj 2014

20/5 Visby - Byxelkrok

Upp redan kl 0500 med tanken att få en tidig ankomst till Byxelkrok. Vinden utanför Gotland höll för två timmars segling, och därefter fick motorn igen göra jobbet ända fram. På åtta timmar hade jag avverkat sträckan om c:a 45 NM.
Även om det nu blev motor mesta tiden var det ändå njutbart. Lite dis dämpade solen som trots det värmde i lä.
På internationellt vatten i mellan Gotland och Öland strax SSO om Knolls grund fick jag in ett radar eko, inte synligt för diset men större än någon av Gotlandsfärjorna. Det gick med 25 knop i kontrakurs mot mig. Strax efter kom fyra plan på låg höjd precis i linje med territorialgränsen. De flög sakta och så lågt att jag fick ekosvar i min radar, som var på pga dimman. Det såg ut som skolningsplan och de var inte allt för väl positionerade i den fyrklöver formation som de flög i.
Var det lede fi eller våra egna vakthundar som var ute på uppdrag?
I kväll har jag tömt vattentanken och spolat den ett par gånger, då vattnet jag tankade i Arkö inte var så gott. Byxelkroksvattnet smakar mycket bättre. Därmed fick länspumpen jobba och hann väl med vattnet som for ut genom dränpluggens hål trots nästan full tank vid starten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar