torsdag 16 maj 2013

16/5 Gotska Sandön

Efter 12 tim gång så såg jag fram mot en lugn natt, men så skulle det inte bli. Vind från O och sjöar som bryter av vid S udden och därför kommer från SO, gjorde natten gungig. Det fick bli ankarvakt en gång per timme till kl0230. Eftersom Aquila inte draggat nämnvärt så långt gav jag mig fritt 3 tim framöver, och var fräck nog att ta mig 3,5 tim. Natten gick alltså med att varje timme upp och kolla i 10C temp om något ändrats av djupmätare och plotterpositionen. På morgonen låg jag ännu kvar vid Gotska Sandön.

Efter en tidig frukost o lite mera sömn, så beslöt jag att gå närmre in mot stranden för att få mera sjölä. Jag flyttade från 6 m djup till dryga 3 m och la ut 25 m kätting. Vindbyarna når 9 m/s och riktningen har ändrats flera gånger under dan, från SO till ONO. Vad blir det väl i natt, inte en ankarvaktsnatt till, hoppas jag!

Efter lunch riggade jag jollen med motor och så bar det av för att ta en promenad på ön. Hur kan man glömma ta med åror, i synnerhet i frånlandsvindar?
Strax mötte jag en bil! En bil här på ön?! Det visade sig vara en av de tre tillsyningsmännen som bor här. Hon berättade att jag var enda besökare just nu och andra för året. Men i morgon blir det ändring på det, för då kommer turbåten med 60 turister och säsongen drar igång på riktigt. Efter ett trevligt samtal fortsatte vi var och en mot sitt mål, hon för en fika i lugn vid stranden innan invasionen i morgon, och jag för skogsrundtur. Kl 1200 blir det landstigning här där jag ligger med Aquila. Från turbåten får turisterna kliva ner i en gummijolle modell större för att sättas i land på ön.

Vilken värme jag mötte i skogen här. Värmen kom hit runt lunch och det kändes även i båten, men tyvärr bara för ett par timmar, sen gällde isvindar igen, byvindar upp till 9 m/s.
I vilket fall så är det vackert och en strålande klarblåhimmel ger sol i massor, som värmer bara det är lä.

Jag blir nog kvar ett dygn till för att i morgon gå tvärs över ön till Säludden och tar då med lilla fågelkikaren i syfte att spana efter säl.

Lite radio-köra har det blivit, i går med Håkan SA5ATS med båten Alacrity utanför Korfu och idag SK5BN ringen. Bra att köra när det är störningsminimalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar