fredag 17 maj 2013

17/5 Gotska Sandön Varvsbukten

Ingen ankarvakt i natt, men vilket d... rull i båten. Orsak, vind från öster och sjö från nord pga uddens avböjning av vågorna. I solnedgången så lägger sig vinden och återkommer sen som nattvind med ny riktning och styrka.

Färjan kom idag med de 60 gästerna. Tillsynsmannen kom då med en traktor med släp. På släpet var gummijolle stor. Han backade det hela ut i sjön och jollen flöt av, fast det krävdes att traktorns axlar stod under ytan innan det hände. Väl tillbaka med folk och packning så blev det omvänd procedur med folk o allt. Traktorn drog upp släp, jolle och folket med packning, sen kunde gästerna kliva ner på den fantastiska Gotska Sandösanden. Idag krävdes fem vänder för att få in allt i land. Fem timmar senare kom färjan tillbaka, nu från Gotland.

Tillsynsman tipsade igår om att denna bukt nog var bättre med rådande vind. När det sen visade sig närmre till Säludden, så var saken klar. En flytt om 2 NM var vad som behövdes.
Efter en promenad om 6.5 km i fågelsång som i paradiset, så var jag vid Säludden. Jag fick göra samma erfarenhet som Martin E i naturprogrammet, tom samma tillsynsman var där. Erfarenheten som jag delade med Martin var inga sälar att skåda. I vilket fall så fick jag en fin runda som kompletterades genom liftning med tillsynsman, då kom jag till Fyrbyn o sen fortsatt lift till färjan då den kom en timme senare och så hade jag åter kommit till min hemmastrand. Det enda som skilde mig från Aquila var 3 km ytterligare strandpromenad.

Just nu ser det ut som sundowner, som dom stora o vackra pojkarna och flickorna säger. Det är mao varmt o klarblå himmel och eftersom jag katt-tvättade mig nyss, så känner jag mig fin och redo.

Jag tycker om Gotska Sandön!

Kanske blir det dusch i morgon i Lautershorn, om värdet vill?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar