lördag 25 maj 2013

25/5 Sandvik - Kalmar

Kulingvarning gällde för dagen, men även att det skulle kunna bli en del sol, och viktigast av allt, vinden skulle stå med. På det kom att imorgon ska det bli sämre väder med sydliga vindar och regn.
Allt talade för att gå idag eller ligga kvar ytterligare ett par dar i Sandvik.

Strategin var att sätta bara försegel, fock eller kutter, valet efter vindstyrkan.
Det blev kuttern som fick göra jobbet idag. Med vind mellan 12 - 14 m/s och ibland ända upp till 16 m/s så gick det bra undan med bara 20 m2 segelyta. Aquila är mjuk och lugn i sjön, bara man inte sätter för stor segelyta. Stor yta ger marginellt ökad fart, men mycket större krängningar och slit och slag i riggen.
Sjön är så hög idag att den bryter bakom Aquila på högre höjd än vad aktern är, men hela tiden så lyfter båten sig ur svallet och håller sittbrunnen torr.

Efter 5 timmar styr jag in i Kalmar och möts av hamnkapten, som berättar att det är båtmässa och ingen plats i inre bassängen. Plats blir det vid en ny flytbrygga som ligger helt exponerad för vind och svall. Nån säger att man blir ju nästan sjösjuk vid bryggan!

En båt såg jag ute idag, utöver Aquila, den gick mot sjö och vind utansegel. Stackarn, jag hoppas den inte skulle långt!

I lä bakom sprayhood:en njuter jag kaffet med kanelknyte och min bok. Även en middagslur får jag in.
I morgon väntar ännu en dag i båtmässans anda. För mig kanske det kan bli efterlängtad bastu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar