onsdag 8 maj 2013

Axplock

Senaste helgen stod födelsedagsfirande, inte för mig, på programmet. Det skedde med mat och musik i Malmö. Restaurangen Any Time serverade delikat mat med bästa service. På det följde Trollflöjten på operan. En något annorlunda uppsättning, som är väl värd att se. Den både roar och oroar såväl som provocerar.

På att-göra-listan stod bla att testa av gummijollen med utbordare. Det gick av stapeln i går. Allt fungerade till belåtenhet, fast den elektriska luftpumpen har alldeles för liten kapacitet. Jollen har inte varit luftfylld på säkert 3 säsonger, men höll tätt. Motorn ska köras in under 8 timmar står det i instruktionsboken. Första timmen med högst halvt varv och framförallt varierat varvtal. Färden dokumenterade jag med APPen Sportstracker som visade toppfart 28 km/tim på delvarv.

Idag har jag lagt in ett relä som kopplar ur solcellerna då jag slår på kortvågsradion. Därmed slipper jag en störkälla i båten under SSB sändningarna. Det är den väldigt effektiva laddaren Maxpower som hackar inkommande 38V från solcellerna och gör matningen anpassad till batteristatus. Hackandet ger störningar, det är välkänt.

Numera är flera bojar vid NSK-bryggan förankrade med band istället för kätting. Flera har gjort erfarenheten att bandet gärna snor sig runt köl och roder. Bandet "flyter" i vattnet och hänger inte rakt ner som en kätting och därmed så fastnar båtarna lättare. Senast idag hände det igen, för en alltid förvånad besättning.

På tisdag kastar jag loss, om vädret är lämpligt, och styr..... nånstans mellan ost o syd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar