lördag 18 maj 2013

18/8 Pingsafton i Lautershorn

Dagen började på bästa sätt efter en lugn natt med djup sömn efter gårdagens långa promenad på ön. Seglingsförutsättningarna kunde inte vara bättre, slör 8 - 10 m/s och sol. Därför satte jag kurs mot Visby. Vädret var som prognosen och då den sa att det imorgon skulle det kunna bli regn och åska, så kändes det bra att komma till Visby direkt idag.
Min tanke var, ska det här bli årets bästa segling tro?!!

Efter 1.5 tim då jag satt och pysslade med nåt i sittbrunnen, då kom ovädret som en vägg farande med slagregn, kastvindar och åska. Radarn visade på ett stort område som skulle gå över oss. Direkt vid första blixten fick jag fram mina jordlinor för stagen. Inte för att jag vet om det gör nån nytta, men det känns i vart fall bättre. Nästa moment var att koppla mig, så jag inte skulle fara ur sittbrunnen om båten blev träffad. Det var tankarna på SY Marys erfarenheter, där rorsman sparkade sönder ruffluckan som reflex vid blixtträff. När jag hade sett ett par blixtar fara ner i vattnet mindre än en km bort, så förpassade jag mig ner i ruffen, som den säkraste platsen ombord vid åska. I flera omgångar fick jag upp för att skota om och ändra seglen. Åskbyar är som dom är i vind som växlar.

Liten, mycket liten, stående i ruffen, funderade jag på om det var lönt att be till okända makter eller kanske drista sig till att göra lunch. Valet blev lunch, terapeutiskt i stunden och lugnande med maten i magen. Efter nån timme hade den första banken med regn och åska passerat, men radarn berättade att mer var på väg.
Kursen ändrade jag vid tredje knallen från Visby 45 NM bort till Lautershorn med bara 15 NM att gå. Kursen fick ligga kvar så och därmed blev det pingstafton i Lautershorn i år.

Idag kände jag mig grundlurad av SMHI, eller hörde jag på så himla illa idag kl 0800.
Vad väntar i morgon?

Gotska Sandön är och förblir ett av mina favoritställen!

PS
Min plotter C70 classic har haft oförklarad funktion eller rättare felfunktion. Det har varit svårt att isolera felfunktionen, då den nya autopiloten SPX10 interfererat med gammal ST50+ Navdata instrumentet. Navdata instrumentet har inte bara en visande funktion utan är en fullfjädrad navigator, har jag lärt mig nu. I steg har jag fått koppla ur gamla St50+ grejor, 1:a magnetisk kompass och nu 2:a Navdatainstrumentet. Jag kommer även att ta bort gamla St50+ magnetiska kompassinsstrumentet. Felfunktionen hos C70 kvarstod ändå med ej uppdaterad kurs resp ej mjuk övergång vid styrning från AUTO till mod kaskad dvs mot waypoint i C70:an. Begripligt? I vart fall fick jag för mig att nedgradera C70 från senaste uppgraderingen som heter ver 5.16 till tidigare 5.04. Det gjorde jag på överfarten till Gotska Sandön, jag hade ju liksom tid då, och se, då försvann alla felen. Kända fel i ver 5.04? Vet ej, bara att en av mina två plottrar i fjor fick för sig att helt av sig självt ställa om tiden under ett dygn, sen återgick den till rätt visning igen.
Tveksamt om jag gör någon mera uppdatering framöver?!
Det var de´om de´!
DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar