tisdag 10 juli 2012

10/7 Amsterdam Sixhaven

Vi ligger still idag, dvs så stilla blir det inte.

Först på fm går vi till Petroleumhaven för att fylla gas hos Vos Gas Butaanweg 3. Vi har tidigare ringt och av andra blivit rekommenderade att gå dit för att få fyllt propan i våra svenska AGA-flaskor. Hamnen är inte precis anpassad för en fritidsbåt, men vi lägger till vid nån brygga där jag vet att Butaanweg ska ligga. Det visar sig vara en firma-brygga och ut kommer en man, som säger ni får inte vara här, ni kan få böta för det.
I nästa minut lånar han ut sin skottkärra för att ge oss bättre förutsättningar att gå till Vos Gas och få fyllt flaskorna. Mig har ni inte träffat,säger han, så du vet det, och så släpper han ut mig genom stora grinden med en vägbeskrivning.

Iväg kör jag med skottkärra och två gasflaskor, bla rundar jag hamnförvaltningen för denna del av hamnen. Innan jag gick hade jag bett Eva stänga ner AIS:en. Framme vid Vos så blir jag strax omhändertagen och när jag berättar att jag har adapter med, så blir svaret, vi har nog en sån också. Jo visst har dom det och hundra till i en stor låda. Med största säkerhet så kan du gå till Vos Gas Butaanweg 3 invid Petroleumhaven i Amsterdam, dom kommer att fylla dina flaskor. Men rekommendationen att gå dit med båt ska du inte följa, man får inte vara där med fritidsbåt. Gå in i angränsande hamn eller ta bil dit.

Med fyllda flaskor så kör jag snabbt tillbaka med skottkärran, men herre gud, vilken väg kom jag? Jo där är hunden som skäller och där ligger den rödfärgade masten på Aquila. Snabbt iväg efter översvallande tack till skottkärre-utlånaren. Först ute ur hamnen så slår jag på AIS:en igen.
Vem vad då, jag? Nä inte alls, det måste vara fel! Eller?
Nu vet ni - det går att få fyllt flaskor av alla slag i Amsterdam - far till Vos Gas Butaanweg 3 invid Petroleumhaven! Dessutom är dom inte alls dyra.

En annan bra erfarenhet är Rien De Wolf Papaverweg 43 1032 KE Amsterdam tel +31206361996. En mycket välsorterad skeppsfournering med det bästa service-tänket som man kan önska sig.
Förbrukningsbatterierna har lagt av efter mindre än två års ålder och en och en halv säsongs drifttid. Nya köpte vi hos Rien de Wolf och fick dom levererade och nerburna i båten och även dom gamla omhändertagna. Jag rekommenderar dom på det varmaste som en välsorterad skeppsfournering med bra omhändertagande.

Så var det sagt, och än har inte polisen kommit och begärt in böterna. Vi hoppas vi slipper det.

Nu har det alltså varit två aktiva dagar med sånt som helst man ville inte skulle behövas, men ändå gör det då och då.

I morgon ska vi försöka vara effektiva turister igen och gå på nåt mer museum i stora staden. Sen är tanken att vi går vidare och var, ja, det får vinden avgöra!

Malö-båten Nord III gick idag vidare mot Hoorn och frågan är om vi kommer att träffas igen, dom hade så mycket mera bråttom hem än vi har.

Men hör nu, ska det inte bli nån sommar i år ?
Det undrar vi på Aquila och tar ännu en Côte d´Or kola !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar