tisdag 3 juli 2012

3/7 Tidig morgon

Nattkonvoj genom Amsterdam. Det är vad vi ligger och väntar på, med viss anspänning. Efter lång väntan så får vi första bud kl 2330, att kl 0015 så ska vi gå under järnvägsbron, sen hörs inget förrän kl 0145 och då gäller 0215. Samtidigt kommer en lååång pråm, med bogserbåt både före och efter. På pråmen ligger vad jag kan se en utbildningsramp för fritt fall med livbåt, dvs en jättestor stålkonstruktion och en livbåt. Pråmen går före oss småbåtar in under bron och så fortsätter det bro efter bro. Den är så stor så dom måste baxa i alla krökar för att komma genom. Aquila kan naturligvis inte gå så sakta inte ens på tomgång, och ingen av de andra småbåtarna heller. Det blir därför mycket start o stopp, snurra runt på stället och positionerande mellan småbåtarna.

Med motorn på tomgång - ingen laddning. Tur jag har bytt allt till LED-lampor!

Känslan? Känslan i att gå natt genom Amsterdam på kanal med liten båt är speciell. Det känns som jag lånar miljön för en stund för att strax få lämna tillbaka den igen. Till vad? Natten är ganska ljum och det är bara någon vindpust som drar. Fullmånen lyser stundtals över oss och i övrigt så är det stadens ljus som vägleder, men mest akterlanternan på båten före. Hur bra är det?? Det finns ingen skyltning och den info som ges över "marifunkan" ges på holländska. Rätt givet, då vi är enda utländska båt och resten är holländare.
Jag ville inte ha den här passagen ogjord. Vad jag väljer nästa gång ska jag uttala mig om då vi även gått Harlem-kanalen, vilket vi gör om några dagar.

Vår nya inriktning har börjat sätta sig och en ny idé om ansats och färd, liksom inplanering av gastar.

I går solade vi i sittbrunnen! Det var första gången den här säsongen och hittills har vi haft, jag tror, tre vad vi kan kalla varma dagar. Holländarna är ganska missnöjda med sin sommar. Känns det igen?
Det är bara att anpassa sig och sitt klädval. Det valet har landat på shorts få gången, men nu kommer värmen, hoppas vi!

Kl 1230 lokal tid idag ska vi gå under nästa stora bro, en motorvägsbro vid Schipol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar