måndag 9 juli 2012

8- 9/7 Harlem - Sixhaven Amsterdam

8/7
Söndagen startade med regn och det tycktes fortsätta hela dan. Jag tog mig snett över gatan till Teyler Museum. Startat 1784 av Peter Teyler van der Holst. Till min stora glädje så fanns det en stor avdelning relaterad till elkunnandets barndom, bla några av Ampere´s apparater fanns där. Gnistmaskiner, div rör och experimentanläggningar med statisk elektricitet, morsenycklar som jag aldrig tidigare sett och trådburen liksom trådlös telegrafi från tiden då det ännu inte fanns!!

Med förtjusning och glädje så såg jag, efter att ha fördjupat mig i fornsalar och målningar liksom den första bestigningen av Mont Blanc i timmar, att solen hade kommit fram.
Låt oss gå iväg direkt, det stämmer med brotiderna för riksbron, den som bara öppnar tre gånger per dygn. Och så gjorde vi liksom Malöbåten Nord III. På fem minuter så var det åter störtregn o hårda vindbyar. Som lök på laxen så hade ny myndighet tagit över riksbron och ändrat tiderna för öppnandet, men de gamla tiderna fanns i våra officiella guider.
Extra krydda blev även att jag upptäckte att dom "nya" batterierna, mindre än två år gamla, som stått med underhållsladdning hela vintern, helt enkelt inte ville ge nån kraft längre. Slut - kaputt - tog bara lite laddning - falnat - ingen krydda i burkarna! Nej inte nu igen!!

9/7
Idag har jag beställt nya batterier som levereras i morgon. De gamla lyfts ur och de nya ner - det blir lyft på 4 x 60 kg in och ut ur båten. Sist vi gjorde det hade vi truck tillgänglig.

En gasleverantör säger sig kunna återfylla våra kompositgasflaskor med AGA-system med propan, förutsatt adaptersatsen från HR. Vi tar nog det på avresedan för man kommer bara dit per båt, och båttaxi skulle bli dyrt. Firman heter Vos Gas, Butaan Haven, Butaanweg 3 Amsterdam.
Törs jag försöka återlämna de förra veckan inköpta campinggasflaskorna i morgon då batterierna kommer?

Idag måndag har regnet öst ner med pauser lagom att hinna till och från tvättstugan, till att försöka att hinna upp och ta törn när dom värsta dårarna kommer infarande i alldeles för hög fart och som en smörklick i stekpannan. Det pratades om hyrbåtar i Skottland Caledoniakanalen, men där var dom försiktiga och blygsamma mot här! Med vild blick och skelande ögon så ser dom inga hinder, eller kanske bara hinder. Nåja, alla misslyckas ibland, det vet man lite till mans, det är bara en fråga om tid innan man själv far omkring som ett höstlöv på fel ställe.

Vi skulle varit till stan idag, men nu blir det nog boken istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar