onsdag 29 augusti 2012

Lugnt o stilla i eftertanke

Nu lägger sig lugnet.
I tvättstugan, då allt nu ligger redan rent i skåpen.
I båthuset där Aquila ligger vinterkonserverad och tömd på allt.
Därmed störs inte heller nattsömnen av otydliga bilder om bristfälliga förtöjningar eller dyligt.

Åtgärdslistan är inte så lång i år på givna skäl. Fast visst finns det att ta i.

Den enskilt största kostnaden under dom 3 seglade månaderna är faktiskt reparationer och det är att hänföra till
- nya batterier som skakades sönder i kanalmuddringsinsats/fanns nya i Amsterdam
- rep eller ny plotter, som plötsligt la av pga troligt typfel, en C70 Raymarine/det fanns en extra ombord
- rep trotjänaren autopiloten Autohelm 6000 från forntiden eler ny, ställmotorn utsliten/handstyra är svårt när man enmansseglar
- restarbeten från i fjol med vindmätare och tricolour som åskan tog då/fixades på vägen i år i etapper

Vad kan/bör repareras och vad ska med fördel bytas ut?

Idag har jag avslutat min efterkalkyl för hela seglingsturen om  95 dagar. Intressant eller bara trist läsning?
Det beror nog på vem man är, själv tycker jag det är mycket intressant och lärorikt dessutom. Vår kalkyl blev förhöjd pga den nerkortade seglingstiden. Det finns ju kostnader som annars skulle slagits ut på en längre tid än vad det nu blev. Värt att notera är att all rustningsinsats tidigare år eller kapitalkostnad, ja det är sånt som faller inom ramen hobby  "gratis och kul" att få göra eller stå för.

Med ovanstående förutsättningar och ej inräknade reparationskostnader, så slutar det på c:a 730,-/dag, därav är c:a 150,-/dag hamnavgift och 125,-/dag för diesel mm för motordrift. Ett vanligt dieselpris i marin pump är 17,50/lit.. Värmaren har gått nycket och går på diesel. Av seglad distans c:a 2000 NM så har motorn fått göra jobet halva sträckan motsvarande 270 tim med förbrukningen 2,1 lit/tim. Nya propellern med dim 17x14 istället för 15x16 minskade förbrukningen med runt 20 %.

Igår vid torrsättningen kunde jag konstatera att kölen klarat muddrandet bra och därmed inskränker sig kostnaden för den insatsen, spontanmuddringen, till ersättning av dom sönderskakade nästan nya batterierna. Lärdomen är väl också att en pråm ger en komplex och intressant strömningsbild i en kanal. Ska man vara någonstans i närheten av en pråm så är det framför, defintivt inte vid sidan om i alla fall! Pråmen skjuter vattnet framför sig, vilket ger en förhöjd nivå, och vid sidan om pråmen blir det en stark ström motsatt pråmens färdriktning, dessutom under en sänkt nivå pga vattenbristen där och strömningsmotståndet.

Nu gäller det att formulera ett bra svar på den ständigt återkommande frågan:
"Hur var det"
med varianten
"Hur har ni haft det"?
Kortversionen
"Bra, bara bra"
och så är det färdigpratat om den saken,
eller en längre version för dom som vill veta mera,
"En lättjefull segling i 7 m/s förlig vind, iklädda badbyxor och solkräm, burna av medström i lämpliga riktningar"
eller
"motorsegling i 2 knop med krökt rygg under sprayhooden i kulingvindar emot, med sjö och slagregn som gjort att tidvattenberäkningarna sprack som en utsliten byxbak"?

Hur som helst med det, många trevliga personer har vi träffat och sett många intressanta platser och däremellan genomfört spännande och en del smått dramatiska färder under motor eller/och segel. Till och med några lyckade seglingar under sol och i fas med tidvattenplaneringen, dé ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar