Vi låg på bra djup i Norderneyhamnen, LW vid acceptabel tid kl 0530 med ledljus ut ur hamnen och tillräckligt för att hitta bojarna i leden N ut. Man kan inte följa plotter eller sjökort för sjömärkenas positioner är färskvara. De ändras för varje kuling då sanden ständigt är i rörelse. Radarn hittar dom men att selektera ibland alla andra eko-prickar på radarbilden är inte lätt.
Med start en halvtimme efter LW så fick vi något motström precis när vi rundade öns V hörn, men sen bar det med hela vägen ända till Helgoland. Mesta tiden 1 - 1.5 knop. Vinden stod enligt prognosen S - SO B 3-4. Därmed var förutsättningarna även på den kanten bra. Så snart vi kommit över grundbankarna så satte vi fullt ställ och det gick i 6 - 7 knop ända tills vi nådde avslutningen på trafiksepareringszonerna där vi skulle "vika av" direkt mot Helgoland. Man får nämligen inte korsa trafiksepareringen före dess, runda TG19 gäller. Då la sig vinden och det blev mera platt läns, så det fick igen bli motor. Huvuddelen fick vi idag i alla fall segla.
Redan kl 1400 var vi i hamnen på Helgoland och första anrop gav svar och anvisningar om plats. Just nu ligger vi näst innerst med ytterligare 4 eller 5 båtar utanpå i stack. Den inre båten ska lämpligt iväg kl 0800 i morgon. Vi löser det då, sa vi idag. Sånt ordnar sig alltid.
Vi blev lite överraskade av ön, som vad vi sett hittills är ganska spartansk. Vi hade väntat oss mera lyx osv. Alla de sk skeppsfourneringarna vet nog inte så mycket om skepp, men allt om sprit, tobak och choklad, liksom parfym.
Ön är en ganska hög sandstens höjd med en grannö Dyne, som tycks vara bara sand. Till Dyne kommer man inte, sägs vara reservat, men har också en flygplats. Jag tror mest på att NATO är hemlig där.
I vilket fall blev denna dag en av de mera lyckade med bra väder och vind, fin segling, lätt passage genom alla trafikzoner(vi får se om nån stämning kommer hem i brevlådan, det lär ha hänt nån annan svensk), goda biffar till lunch och solbad i sittbrunnen.
Nästa mål är Cuxhaven, fast oklart när.
Väderfråga igen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar